Friday 22 March 2013

Sembilan Bulan

" Berlagu berbisik hati ku , Semulajadinya aku jatuh "   Jatuh - Liyana Fizi



kalau ditanya sembilan bulan yang lepas,
"Siapakah Mereka?"
aku jawab
"Classmates. Kawan kelas dekat Asasi"





kalau kau bagi aku pilihan sembilan bulan yang lalu,
"tinggal saja di Asasi atau terbang bebas mengejar mimpi?"
aku tanpa ragu, 
balik bilik, kemas barang, angkat kaki.






kalau disuruh aku sembilan bulan yang lepas,
"Cerita sikit tentang mereka."
aku cerita
setakat yang aku tahu. dengan mata yang kaku.




tapi Kasih dan Sayang Tuhan itu besar.
RahmatNya melimpah-ruah ke pelusuk alam,
ke dasar hati hamba-hambaNya.

dan aku ?


kalau kau tanya aku sekarang,
"mereka ini siapa?"
aku tanpa segan tanpa malu akan jawab,
sayang-sayang aku !

kalau kau suruh aku sekarang,
"cerita kan aku pasal diorang."
setiap seorang aku ceritakan,
dengan roh jiwa yang teruja.

kalau kau beri aku pilihan, 
"nak pindah atau stay?"
aku tahu aku tak akan seyakin dulu.

sebab aku ada mereka.
yang comel, yang cantik, yang ayu, yang garang, yang ganas, 
yang rock, yang jiwa bebas, yang lejen, yang dekan, yang kpop, yang Ustazah Pilihan,
yang lemah-lembut, yang lurus, yang licik , yang kelakar. yang manis.

yang aku sayang.


jadi jangan tanya aku, 
kenapa aku gembira dengan mereka.


No comments: