Saturday 11 June 2011

KBYE; istilah atau apa?

perkataan atau frasa yang semakin kerap dijumpai di Fesbuk atau Twitter,
sejak dua menjak tiga menjak a.k.a 2 minggu ni.

kbye atau lebih mudah di pronounce;
KAYYYBAIIIIII
atau
KAYBAI.


kenapa aku macam ni?
tak suka lah perkataan ni.
seolah-olah menunjukkan yang kau malass sangat nak bercakap dengan orang tu.
ataupun jari kau dah cramp tak boleh menaip banyak-banyak dah.

wahh, boleh mensirap diri ini bila syok-syok berbual di laman sesawang Facebook,
tiba-tiba, suddenly ..

"eh, kena masakkan makanan kucing la, out dulu. kbye"

istighfar je lah aku ni, dalam hati.
kan elok cakap macam ni;

"eh, kena masakkan makanan kucing la, out dulu. bye, salam."

wah :D barulah terbaik. daripada kau cakap KAYBAI ngan aku tu,
baik kau doakan kesejahteraan aku.
aku takla cakap aku senantiasa farewell pakai SALAM.
tapi at least aku cakap macam ni

"okay, byeee~~~"

at least aku cakap OKAY atau paling jarang dan paling koman pun; OK
bukannya

K

K bukan perkataan,
okay, nampaknya macam aku seolah-olah memperbesarkan perkara ni.
tapi nak buat macam mana.
sudah bersepah-sepah tak larat nak tengok dah,
KAYBAI kat news feed.
sorry sangat-sangat kepada pengguna setia KAYBAI.
bukan niat nak kutuk korang, ampun, maaf zahir dan batin.

ini sekadar luahan rasa buah fikiran.
sekarang ni orang sibuk cakap pasal memartabatkan bahasa.
tapi nak martabat apanya, kalau bahasa itu semakin lama semakin singkat.
bukan setakat BM diorang singkatkan.
wah :D sudah genji (gangster/pailang/berani) nak singkatkan English.
korang ni memang lah dasyat =.=''

boleh dikatakan aku ni tak suka bila orang reply sms macam:

abir: "weh, si polan, ak datang rumah kau kejap lagi tau."
si polan: "K"

*memang cara begitu aku menaip SMS, tak caya, tanya member2 aku*

the point is. reply tu ha, K.
aduh lemah semangat aku der, bila baca K.
cakap la, OKAY ke OK ke I'll be waiting ke.
ini tidak.
K.
K itu jawapan apa?
Kentut? Kering? Kahkahkah? Kabut? Kasar?

please dong! jangan bikin aku penasaran.
so, ini ajelah pendapat aku dalam penggunaan KAYBAI.

takpe la, setiap orang lain-lain.
mungkin aku yang ketinggalan sebab tak pakai KAYBAI.
aku lame kot, hehe.
so, sekali lagi nak mintak maaf kalau tersalah bicara dalam entrie ni ye (:

pesan aku;
janganlah cakap KAYBAI = kbye
dengan aku,
sebab disebalik alam siber itu, aku dihadapan skrin komputer dah macam ni dah:



sekian, wallahualam.
maas salamah wa ilal liqaq.

No comments: